(lavFODMAP) Pizza er er noe av det beste jeg vet. Har laget en magevennlig variant bakt på siktet speltmel og vår surdeig.

Spelt blandet med surdeig og lang modningstid gjør at kornet starter å brytes ned og gjør at du reduserer FODMAP-innholdet i kornet, noe som bidrar til et godt alternativ til de som har sensitiv mage.

Oppskrift vi bruker:

450 gram siktet spelt

15 gram boblende surdeigstarter

300 gram vann

10 gram salt

10 gram sukker

Slik gjør du: Ha mel, salt og sukker i en bakebolle. Mål opp vann og rør ut surdeigstarteren i vannet. tilsett vannblandingen og kna sammen deigen i noen minutter.

Sett deigen til heving tildekket i ca 12 timer.

Har du kjøpt vår ferdigmodnet deig så ta gjerne ut denne fra kjøleskapet 6-8 timer før du skal steke pizzaen. Enklere å ta ut deigen fra boksen når den er kald, helles over i egnet bolle med litt olje og dekkes til med plast.

Sett stekeovnen på maks. 250-300 grader og la stekebrettet stå i ovnen og varme seg godt opp! Dette blir din pizzastein om du ikke har stein du kan varme opp.

Kna ut pizzadeigen, bruk bare fingre dyppet i litt mel eller olje. Funker å kna den rett ut på bakepapir.

Fyll pizzaen med den topping du ønsker.

Tips har du ømfindtlig mage så er det best å bruke bare olje for forming av deigen.

Avhengig av temperatur, ovn og bakestein så stekes pizzaen ganske kjapt. legger ved noen bilder av min «hjemmebrakkeproduksjon»

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *